دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گروه شیلات، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران ، esmaeilpoorsaeid@yahoo.com 2- گروه شیلات، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران 3- گروه محیط زیست، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
چکیده: (1391 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ارزیابی محیط زیستی در توسعه آبزیپروری به انجام رسید. برای این منظور، پروژه احداث مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در سواحل استان گلستان مورد بررسیقرارگرفت. در این مطالعه، 3 منطقهی از پیش تعیین شده برای پرورش ماهیان خاویاری را به روش ماتریس ریاضی مورد ارزیابی محیط زیستی قراردادیم. در این روش، ابتدا ماتریسی از عوامل محیط زیستی متاثر از پروژه و همچنین فعالیتهای پروژه تشکیل شد. سپس بر اساس نقشههای موجود و همچنین با کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی، اطلاعات هر فاکتور به صورت عددی به دست آمد و بر مبنای آنها اقدام به تعیین ویژگیهای آثار مورد نظر کردیم. بر اساس نتایج به دست آمده، در بین سه گزینهی مکانیابی شده، گزینه شماره یک (واقع شده در نزدیکی مجموعه پرورش میگوی گمیشان) دارای کمترین اثر سوء بر محیط زیست بود و مناسبترین گزینه برای احداث مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در سواحل استان گلستان معرفیشد. بدون شک، اتخاذ مقررات مربوط به ارزیابی اثرات محیط زیستی در بسیاری از کشورها و کاربرد آن در آبزیپروری، آگاهی از مسائل محیط زیستی مرتبط با آبزیپروری را افزایش داده است و این مسئله منجر به مدیریت بهتر محیط زیست خواهد شد.
Esmaeilpour-Poodeh S, Ghorbani R, Hosseini S A, Salman Mahiny A, Rezaei H, Kamyab H. The Role of Environmental Impact Assessment in Aquaculture (Case Study: Application of Mathematical Matrices to Assessment of Sturgeon Farming Project in the Golestan Province Coastal Area). JAD 2022; 16 (2) :15-33 URL: http://aqudev.liau.ac.ir/article-1-651-fa.html
اسماعیل پور پوده سعید، قربانی رسول، حسینی سید عباس، سلمان ماهینی عبدالرسول، رضایی حسن، کامیاب حمیدرضا. نقش ارزیابی اثرات محیط زیستی در آبزیپروری (مطالعه موردی: کاربرد ماتریس ریاضی در ارزیابی طرح پرورش ماهیان خاویاری در سواحل استان گلستان). نشریه توسعه آبزی پروری. 1401; 16 (2) :15-33