گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران، دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان 2- ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان 3- دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان
چکیده: (2361 مشاهده)
نظام ترویج بهعنوان اولین ابزار انتقال فناوریهای نوین و انتشار اطلاعات در بخش کشاورزی نقش مهمی را در فرآیند توسعه، ایفا مینماید. یکی از برنامههای اصلی ترویج، اجرایکلاسهایآموزشی، جهتافزایشآگاهی،دانشومهارتوکاراییبهرهبرداران است.هدف این پژوهش بررسی نقش آموزشهای ترویجی بر پذیرش کشت توأم برنج و ماهی در استان گیلان میباشد. این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماریآن دو گروه از شالیکاران استان گیلان هستند. گروه اول کشاورزان شالیکاری که به کشت شالی میپردازند و گروه دوم که علاوه بر کشت شالی در مزارع خود ماهی نیز پرورش میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، برایگروه اول 100 نفر و برایگروه دوم 135نفر مشخص گردید. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. برایسنجش اعتبار پرسشنامه از آزمون کرونباخ استفاده و مقدار 86/0 به دست آمد. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین ویژگیهایفردی (سن، تعداد خانوار، سابقه کار و مالکیت زمین زراعی)، با پذیرش کشت توأم برنج و ماهی رابطه معنیداری وجود ندارد. ولی بین میزان سطح تحصیلات، شرکت در دورههایآموزشی-ترویجی، تمایل به کشت توام و دانش آبزی پروری با پذیرش کشت توأم رابطه معنیداری وجود دارد.
Motamed M K, Abedi Pryjayy A, Aminian B. The role of extension training courses to acceptance of integrated rice-fish culture in Guilan province. JAD 2017; 11 (3) :95-109 URL: http://aqudev.liau.ac.ir/article-1-341-fa.html
معتمد محمد کریم، عابدی پریجائی عبداله، امینیان باقر. نقش آموزشهایترویجی بر پذیرش کشت توأم برنج و ماهی در استان گیلان. نشریه توسعه آبزی پروری. 1396; 11 (3) :95-109