اثربخشی دوره آموزشی ترویجی بر آگاهیهای زیست محیطی آبزیپروران گیلان
|
مریم مسرور رودسری*، محمد رضوانی، حسین خارا، فرزین جمالزادفلاح |
|
|
چکیده: (4077 مشاهده) |
هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی دورهی آموزشی ترویجی بر آگاهیهای زیست محیطی آبزیپروران استان گیلان است. این تحقیق از نوع کاربردی و همچنین توصیفی همبستگی میباشد که به روش میدانی صورت گرفتهاست. جامعه آماری تحقیق را آن دسته از آبزیپروران استان گیلان تشکیل میدهند که در سال 1389 از سوی اداره کل شیلات استان به عنوان پرورشدهنده ماهیان گرمابی شناخته شدهاند و شامل دو گروه آبزیپروران آموزشدیده (27n=) و آبزیپروران آموزشندیده (27n=) میباشند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بودهاست که روایی آن با توجه به نظرات کارشناسان مربوطه مورد بازبینی قرارگرفت و پایایی آن با پیشآزمون تعداد 15 پرسشنامه و تعیین ضریب آلفای کرونباخ 76/0= α تعیین گردید. نتایج تحقیق حاکی از رضایت بیش از 70 درصد از پاسخگویان از دوره آموزشی است. همچنین نتایج مطالعه نشاندهنده اثرگذاری معنیدار برنامههای ترویجی بر آگاهیهای زیست محیطی آبزیپروران میباشد. تفاوت معنیداری در میزان دانش و آگاهی زیست محیطی آبزیپروران بر اساس متغیرهای مستقل سن، سابقهی فعالیت و سطح تحصیلات مشاهده نشده است. |
|
واژههای کلیدی: گیلان، آبزیپروری، اثربخشی، ترویج، آگاهی زیستمحیطی |
|
متن کامل [PDF 548 kb]
(1168 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/1/22 | پذیرش: 1394/1/22 | انتشار: 1394/1/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|