گروه شیلات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده: (3084 مشاهده)
پژوهش حاضر به تحلیل عوامل موثر بر تولید و بازاریابی ماهیان زینتی در استان البرز پرداخت و جامعه آماری آن شامل 40 نفر از اعضای تعاونی تولیدکنندگان بخش تولید و پرورش ماهیان زینتی استان بود. روش تحقیق حاضر از نوع میدانی- توصیفی و پرسشنامه ابزار اصلی گردآوری اطلاعات است که روایی آن توسط کارشناسان حوزه تولید ماهیان زینتی تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 2/80 درصد تعیین گردید. تحلیل آمارهای توصیفی پژوهش توسط فراوانی و تحلیل استنباطی به کمک ضریب همبستگی گاما و آزمون فریدمن صورت پذیرفت. نقاط قوت و تهدیدها بر اساس نتایج آزمون همبستگی گاما در این پژوهش با بخش بازاریابی ماهیان زینتی رابطه معنیداری در سطح 92 درصد اطمینان داشت. همچنین یافتهها نشان داد، بخش تولید با نقاط ضعف موجود در صنعت ماهیان زینتی استان البرز در سطح اطمینان 95 درصد و با فرصتهای موجود در سطح 92 درصد اطمینان ارتباط معنیداری دارد. جوان بودن تولیدکنندگان (60/12) و استفاده از روشهای جدید پرورشی (01/12) در این پژوهش مطابق نتایج حاصل از آزمون رتبه بندی بیشترین تاثیر را بر بخش تولید ماهیان زینتی در استان البرز داشتند، در حالی که حضور مستمر در بازار (59/7) و انتخاب گونه پرورشی (59/7) تاثیر بیشتری بر بخش بازاریابی ماهیان زینتی در این استان داشت.
Barghi Lashkari E, Rajabi Islami H, Salehi H. Effective Factors in Production and Marketing of Ornamental Fish in Alborz Province. JAD 2017; 11 (2) :1-12 URL: http://aqudev.liau.ac.ir/article-1-148-fa.html
برقی لشکری الهام، رجبی اسلامی هومن، صالحی حسن. عوامل موثر بر تولید و بازاریابی ماهیان زینتی استان البرز. نشریه توسعه آبزی پروری. 1396; 11 (2) :1-12