:: دوره 17، شماره 4 - ( 10-1402 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 49-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل صادرات ماهیان زینتی ایران
افشین عادلی* ، طاهره تاقانی
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (532 مشاهده)
      عملیات جمع‌آوری، تکثیر و پرورش، نگهداری، حمل، بسته‌بندی و توزیع ماهیان زینتی، بهعنوان زمینه اشتغالزایی، علاوه بر حفظ تنوع‌زیستی، اثر بهداشت روانی، قابلیت سرگرمی و افزایش جاذبه­های توریستی و درآمد‌های صادراتی نقش بسزایی در جهش اقتصادی بسیاری از کشور‌ها دارد. ارزش صادراتی ماهیان زینتی در جهان به 392 میلیون دلار و ایران به 396 هزار دلار می­رسد. در دوره آماری  1389 - 1400 با وجود 5/9 درصد رشد تولید، حدود 7/9 میلیون دلار صادرات از ایران صورت گرفته که به ترتیب رشد مقداری و ارزشی دوره 4/13 و 9/5 بوده است. در این دوره به 14 کشور صادرات صورت گرفته­است. بیشترین حجم صادرات به عراق، ترکیه و آذربایجان و بیشترین ارزش صادرات به ترتیب مربو‌ط به کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان بوده است. بالاترین ارزش واحد صادرات نیز به ترتیب مربوط به مالزی، تایلند و پاکستان بوده است. با وجود افزایش توسعه صادرات نسبت به گذشته، تراز مبادلات تجاری، رشد تولید، تنوع کشورها، حجم و ارزش مبادلات افزایش یافته و صادرات به کشورهای همسایه و آسیایی معطوف شده است. بهطوری که حمایت ویژه و برنامه‌ریزی هدفمند دولت می‌تواند موجب افزایش منافع کشور و توسعه پایدار صنعت گردد.
واژه‌های کلیدی: بازار ماهیان زینتی، صادرات، تولید، آکواریوم، آبزی‌پروری
متن کامل [PDF 699 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/16 | پذیرش: 1402/8/8 | انتشار: 1402/10/1



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها