TY - JOUR T1 - Effective Factors in Production and Marketing of Ornamental Fish in Alborz Province TT - عوامل موثر بر تولید و بازاریابی ماهیان زینتی استان البرز JF - aqudev JO - aqudev VL - 11 IS - 2 UR - http://aqudev.liau.ac.ir/article-1-148-fa.html Y1 - 2017 SP - 1 EP - 12 KW - production KW - marketing KW - ornamental fish KW - Alborz province N2 - پژوهش حاضر به تحلیل عوامل موثر بر تولید و بازاریابی ماهیان زینتی در استان البرز پرداخت و جامعه آماری آن شامل 40 نفر از اعضای تعاونی تولیدکنندگان بخش تولید و پرورش ماهیان زینتی استان بود. روش تحقیق حاضر از نوع میدانی-­ توصیفی و پرسش‎نامه ابزار اصلی گردآوری اطلاعات است که روایی آن توسط کارشناسان حوزه تولید ماهیان زینتی تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 2/80 درصد تعیین گردید. تحلیل آمارهای توصیفی پژوهش توسط فراوانی و تحلیل استنباطی به کمک ضریب همبستگی گاما و آزمون فریدمن صورت پذیرفت. نقاط قوت و تهدیدها بر اساس نتایج آزمون همبستگی گاما در این پژوهش با بخش بازاریابی ماهیان زینتی رابطه معنی‏داری در سطح 92 درصد اطمینان داشت. همچنین یافته­ها نشان داد، بخش تولید با نقاط ضعف موجود در صنعت ماهیان زینتی استان البرز در سطح اطمینان 95 درصد و با فرصت‏های موجود در سطح 92 درصد اطمینان ارتباط معنی‏داری دارد. جوان بودن تولیدکنندگان (60/12) و استفاده از روش‏های جدید پرورشی (01/12) در این پژوهش مطابق نتایج حاصل از آزمون رتبه بندی بیشترین تاثیر را بر بخش تولید ماهیان زینتی در استان البرز داشتند، در حالی که حضور مستمر در بازار (59/7) و انتخاب گونه پرورشی (59/7) تاثیر بیشتری بر بخش بازاریابی ماهیان زینتی در این استان داشت. M3 ER -