:: دوره 19، شماره 1 - ( 1-1404 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 19-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مدل مصرف کپورماهیان چینی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان
افشین عادلی1* ، ابراهیم شیخ نژاد1 ، وثیقه السادات میرباقری1
1-گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. گرگان ، afshinadeli@yahoo.com
چکیده:   (805 مشاهده)
       این تحقیق  با هدف مقایسه الگوهای مصرف کپورماهیان چینی در استان‌های گیلان، مازندران، و گلستان و شناسایی عوامل موثر بر مصرف و برآورد مصرف سرانه این ماهیان پرداخته است. پس از شناسایی عوامل موثر در مدل­های نظیر برای این منظور مدل مفهومی پیش فرضی مبتنی بر نظریه برنامه‌ریزی شده در نظرگرفته شد. پرسشنامه طراحی شده، بصورت کاملا تصادفی از سوی مصرف­کنندگان این ماهیان تکمیل گردید. سپس با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM)، روابط بین متغیرهای تحقیق و ساختار مدل مورد تجزیه ‌و تحلیل قرارگرفت. سرانه مصرف ماهی افراد مصرف‌کننده کپور ماهیان پرورشی در استان­­های گیلان، مازندران و گلستان به ترتیب 4/3، 5/1 و 9/7 کیلوگرم/ نفر/ سال بدست آمد. بطوری که گیلان با 1400 گرم مصرف ماهی در رستوران و استان گلستان با 1000 گرم مصرف کنسرو ماهی از دو استان دیگر جلوتر بودند. سرانه مصرف کپورماهیان چینی آنان نیز 1/1 کیلوگرم، 600 گرم و 6/3 کیلوگرم بود. در این پژوهش تأثیر متغیرهای سودمندی درک‌شده و کیفیت بر نگرش، تأثیر تعهد اخلاقی و درآمد خانوار بر هنجارهای ذهنی، تأثیر سوابق تجربی بر کنترل رفتار درک‌شده، نگرش و هنجار ذهنی بر تصمیم خرید و تصمیم خرید برای مصرف بر رفتار نهایی به‌طور معنی‌داری در ۳ استان تأیید شد. نتایج نشان داد ریسک درک شده بر نگرش خرید و کنترل رفتار درک شده بر تصمیم خرید، تنها در استان گیلان معنی­دار است و استان گیلان از سودمندی درک شده بالاتری در نگرش نسبت به دو استان دیگر برخوردار است. تبلیغات بر کنترل رفتار درک شده مصرف­کنندگان این استان تاثیر نمی­گذارد. استان مازندران در اثر نگرش بر تصمیم خرید، اثر کیفیت بر نگرش و اثر سوابق تجربی بر کنترل درک شده از وضعیت بهتری برخوردار است. بطوری‌که ریسک درک شده بر نگرش، قدرت کنترل و باور کنترل بر کنترل رفتار درک شده و کنترل رفتار درک شده بر تصمیم خرید اثر گذار نمی‌باشد. مازندرانی­ها در تصمیم خرید برای مصرف کپورماهیان پرورشی نسبت به دو استان دیگر جدیت بیشتری دارند. شاخص­های استان گلستان از بعد اثر هنجار ذهنی بر تصمیم خرید، اثر تعهد اخلاقی و درآمد بر هنجار ذهنی از دو استان دیگر برتری دارد. در صورتی که ریسک درک شده بر نگرش، باورهنجاری برهنجار ذهنی و بالاخره کنترل رفتار درک شده بر تصمیم خرید معنی­دار نیست. در مجموع نتایج نشان داد راهکارهای موثر بر افزایش مصرف با توجه به تفاوت عوامل اثر گذار در این ۳ استان یکسان نخواهد بود.
 
واژه‌های کلیدی: الگوی مصرف، رفتار خرید، کپورماهیان پرورشی، مصرف سرانه، بازاریابی.
متن کامل [PDF 432 kb]   (184 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/30 | پذیرش: 1403/8/28 | انتشار: 1404/1/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 1-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها