:: دوره 10، شماره 3 - ( 3-1395 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 149-137 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تولید و بازار پودر ماهی در توسعه آبزی‌پروری
افشین عادلی* ، فهیمه بقایی
گروه شیلات، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (3536 مشاهده)

 با توسعه آبزی­پروری، تقاضای پودر ماهی افزایش یافته و وقوع برخی رویدادهای اقلیمی مانند ال نینو سبب نوسان تولید، عرضه و قیمت محصول در بازار می­گردد.سالیانه از 33 میلیون تن ماهی کامل و زوائد ماهیان به ترتیب حدود 7 و 1 میلیون تن پودر و روغن ماهی درجهان تولید می­شود. پرو و شیلی به دلیل سهولت دسترسی به ذخایر ارزشمند آنچوی، از تولید­کننده­گان عمده این محصولات هستند و در مجموع50 درصد از صادرات غذای ماهی جهان را بر عهده دارند. در سال 2008 سه کشور پرو با تولید حدود 4/1 میلیون تن ، شیلی با تولید 800 هزار تن و تایلند با تولید 470 هزار تن پودر ماهی بیشترین تولید را به خود اختصاص دادند. بیشترین واردات مربوط به چین با حدود 3/1 میلیون تن و بیشترین صادرات با حدود 6/1 میلیون تن مربوط به کشور پرو بوده است. بطوری که در سال 2012 هر تن پودر ماهی در بازار جهانی با میانگین قیمت 7/1461 دلار آمریکا مبادله شد. در ایران 47 کارخانه تولید پودر ماهی با ظرفیت 1200 تن ماده اولیه در روز دایر می­باشند. بدلیل مشکل تامین ماده اولیه برای تولید و کاهش واردات و افزایش تقاضای پودر ماهی، قیمت این محصول افزایش یافته است. تقاضا و سهم بالای پودر ماهی در هزینه خوراک ماهیان باعث افزایش متوسط قیمت خرده فروشی این ماهیان پرورشی به میزان حدود 470 درصد شده است. بطوری که برنامه ریزی هدفمند صنعت پودر ماهی کشور و هماهنگی برنامه های صید و آبزی پروری ضرورت توسعه آبزی­پروری است.

واژه‌های کلیدی: پودر ماهی، روغن ماهی، آبزی پروری، بازار، ایران
متن کامل [PDF 695 kb]   (5870 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/20 | پذیرش: 1395/7/20 | انتشار: 1395/7/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها